Oikealla ajoituksella on iso merkitys, jotta rekrytointi menee kerrasta maaliin. Jokaisen työntekijän kannattaakin ottaa aika ajoin aikalisä ja pohtia, mitä kohti omalla urapolulla tahtoo kulkea. Lopulta aika määrittelee, miten hyvin uusi työntekijä sulautuu osaksi kasvavaa pk-yritystä.

Talouden heilahtelut keikuttavat pk-yritysten rekrytointitarpeita. Nyt kun talouden alakulo leimaa markkinoita, vapaana on paljon osaavia ammattilaisia. Moni heistä voi olla työttömänä ensimmäistä kertaa urallaan. Osa näkee markkinatilanteen kasvumahdollisuutena, osa uhkana.

Tyypillisesti asiantuntijat ovat enemmän markkinoiden armoilla kuin myynnin ja johdon parissa työskentelevät.Etenkin johtavassa asemassa olevat saattavat nähdä markkinoiden myrskyt vain hienoina tilaisuuksina kehittyä ja hyödyntää omaa osaamistaan.

Yhteiskunnan yleinen taloustilanne heijastuu siis suoraan rekrytoinnin ajoitukseen – sekä yrityksen että yksilön näkökulmasta. Siksi se kannattaa huomioida rekrytointiprosessissa alusta lähtien.


Kasvuhakuisen pk-yrityksen kannattaa aloittaa rekrytointi heti

Miten pk-yrityksen nykyhetken tilanne ja tulevaisuuden tavoitteet vaikuttavat rekrytoinnin ajoitukseen? Yrityksen on olennaista tiedostaa, millainen henkilö istuu juuri tämän hetken tarpeisiin mutta kykenee vastaamaan myös tulevaisuuden haasteisiin.


Kasvuhakuisessa pk-yrityksessä oikean profiilin merkitys korostuu. Kasvuyrityksen rekrytointi onnistuu parhaiten, kun kandidaatilla on substanssiosaamista myös jostain muusta osa-alueesta kuin mihin hänet palkataan. Näin yksilöllä ja yrityksellä on mahdollista kasvaa ajan myötä.

Rekrytointiprosessi kannattaa aloittaa heti kun mahdollista. Rekrytointikumppani on suureksi avuksi, koska se haastaa yritystä katsomaan taaksepäin ja sitä kautta eteenpäin. Aika antaa perspektiiviä arvioida, miten aiemmat rekrytoinnit ovat onnistuneet ja miksi.

Yrityksen taloustilanne vaikuttaa palkkatasoon. Rekrytoinnin ajoituksen on osuttava siihen, millaiset taloudelliset reunaehdot houkuttelevat kandidaattia. Toisaalta kovan potentiaalin yritys voi houkutella ja sitouttaa huippuehdokkaita esimerkiksi tulevilla optioilla ja osakkuudella.

Työntekijän urapolku sanelee, millaiseen työhön aika on kypsä

Rekrytoinnin ajoitus riippuu aina työntekijän henkilökohtaisesta urapolusta: Millaisiin saappaisiin on realistista kasvaa seuraavaksi? Mikä on sopivan kunnianhimoinen askel edetä omalla uralla? Jos kandidaatti kurkottaa liian korkealle liian nopeasti, omat kyvyt eivät välttämättä riitä.

Työpaikan vaihtaminen on iso asia, eikä sitä voi tehdä kovin usein. Siksi harvalla ammattilaisella on todellisuudessa rekrytointi-ikkuna auki. Monesti sopiva sauma uuden suunnan ottamiselle aukeaa, kun oppiminen nykyisessä työssä loppuu ja työnimu on hakusessa syystä tai toisesta.

Itsereflektointi auttaa työntekijää katsomaan peiliin. Vain hän itse tietää, millaiseen työhön aika on otollinen. Esimerkiksi perhetilanne, opiskelut ja palautumisen tarve ovat henkilökohtaisia asioita, joita rekrytoiva yritys ei voi kysyä suoraan. Itsetuntemusta voi myös kehittää harjoittelemalla.

Kun työntekijä on valmis hyppäämään uuteen, rekrytointiin täytyy valmistautua ennakkoon. Headhuntereiden kanssa kannattaa verkostoitua ja kertoa heille omista haaveistaan. Rekrytoinnin ammattilainen voi sparrata kandidaattia, jotta rekrytoinnin ajoitus osuu varmasti kohdalleen.

Olisiko nyt aikalisän paikka? 5 syytä kääntyä rekrytoinnissa Team TimeOutin puoleen


1 Vankka asiantuntemus

Olemme aikaansaava headhunting-kumppani, joka pystyy toimittamaan riittävästi kandidaatteja. Oikean ajoituksen osuminen vaatii paljon hyviä ehdokkaita, joista yrityksen on mahdollista tehdä lopullinen valintansa. Olemme niin nopeita kuin se on laadullisesti mahdollista.

2 Joustava räätälöinti

Tietotaidon ja kokemuksen lisäksi kalentereissamme on joustoa, joten pystymme tarvittaessa kiihdyttämään hakuprosessia ja haastattelemaan ehdokkaita vaikka virka-ajan ulkopuolella. Kuuntelemme tarkasti asiakkaiden tarpeita, emmekä tuputa samoja ratkaisuja kaikille.


3 Avoin keskusteluyhteys
Keskustelemme avoimesti niin rekrytoivan yrityksen kuin kandidaattienkin kanssa. Kerromme realistisesti työn mahdollisuuksista ja haasteista. Välitämme kaiken saatavilla olevan tiedon saman tien. Kuuntelemme herkällä korvalla hiljaista tietoa, jota osaamme tulkita rivien väleistä.

4 Realistinen tilannekuva
Koemme, että rekrytointiprosessissa on tärkeää olla sekä yritysten johdon että työtä hakevien kandidaattien pulssilla. Uskomme vuoropuheluun. Lisäksi medioiden seuraaminen – aina Pohjoismaita myöten – tarjoaa meille ajantasaisen tilannekuvan nykyisestä ja tulevasta.


5 Suora kontaktointi
Suomen Biovoiman hankintapäällikön rekrytointi on osuva esimerkki siitä, kuinka headhunterin puhelu osui juuri oikeaan hetkeen. Puhelu herätti mielenkiinnon entuudestaan tuntemattomaan yritykseen ja johti jatkokeskusteluihin, joissa löytyi nopeasti yhteinen sävel ja näkemys.